Documentals no visibles degut al tancament de Megaupload

dimarts, 16 de novembre del 2010

Exercita la ment (II)

Dos col·legues que practiquen el mateix esport, el frontó, es proposen un repte difícil a assolir; fer una partida de frontó en un vagó de tren en marxa. Els dos accepten immediatament el repte, així que es col•loquen en un vagó d’un tren que farà un viatge de Barcelona a Madrid a una velocitat constant d’uns 200 km/h.

Tot just abans de començar la partida imposen una sola norma: Que la pilota no circuli a més de 70 km/h per no dificultar encara més la partida, i perquè així sigui, col·loquen un comptador de velocitat.
En un moment donat del joc un dels dos amics, el qual el direm Bruno, pica amb molta força la pilota, tanta, que el comptador marca que la pilota ha circulat a una velocitat de 120 km/h. El seu company, el qual direm Àlex, indignat, retira cinc punts del marcador d’en Bruno equivalents al 50 km/h en que aquest, voluntàriament, ha superat la marca. No obstant, una observadora de l’andana, que li direm Alba, que ha observat el moment en que en Bruno picava la pilota, asseguren que s'equivoquen. Ella discrepa en la penalització que l’Àlex ha imposat  al seu company de tan sols 5 punts, ja que el seu marcador de velocitat li ha indicat que la pilota picada per en Bruno rondava al voltant dels 320 km/h. I en aquest moment, s’obre la disputa. Qui té raó??

Si en aquest cas hi hagués la intervenció d’un jutge i aquest fos Albert Einstein dictaminaria que els dos tenen raó. Però per què?

Pensa la resposta.





És molt senzill. Per una persona que viatja en tren a 100, 200 o 300 km/h ell estarà en repòs i el paisatge i la gent que estaran a l’altra cantó de la finestra s’estaran movent. En canvi, per qualsevol persona que està en l’andana és el tren que es mou i no pas ells, que estan en repòs. Per tant les dues perspectives són correctes.
La raó per la qual el comptador de velocitat d’en Bruno i en Àlex ha marcat els 120 km/h és deguda a que el comptador, per si sol en repòs, tan sols ha hagut d’analitzar la velocitat de la pilota, mentre que el comptador de l’Alba situat en l’andana, ha hagut de sumar la velocitat del tren de 200 km/h més la velocitat de la pilota d’uns 120 km/h ( la suma dels 320 km/h ).

Tant els passatgers del tren que asseguren que ells estan en repòs i que els qui es mouen són els altres, com els que es situen en l’andana que asseguren que és el tren el que es mou i ells que reposen, tenen raó. Però qui és que accelera realment??
Per poder respondre a aquesta pregunta hem d’introduir el moviment d’acceleració, que diu: Qui realment accelera és aquell que nota una força gravitatòria.

Nosaltres podem viatjar en el nostre cotxe i trobar-nos en una situació de repòs assegurant que els qui es mouen són els peatons, però ben segur que ells, al entrar en una corba, no s’inclinen cap a un costat com ho faries tu. Tot i que a vegades ens posem rígids per evitar que això passi, la força gravitatòria que rebem, que és la que fa que el nostre cos s’inclini, és inevitable. O un altre cas podria ser que si de cop el cotxe accelerés tu, i no els peatons en repòs, tendiràs a tirar-te cap enrere ( degut a la força que rep el teu cos ).

Dit això, un cos es mou si rep una força gravitatòria. Si girem no estem quiets ja que els nostres braços es separen del cos degut a la gravetat, si correm no estem quiets ja que notem el pes de l’aire contra la nostra cara, etc.

0 comentaris:

Publica un comentari